tisdag 6 juli 2010

Feministiskt Initiativ gynnar oavsiktligt andra svenskar

Som nog alla som följt bloggen säkert förstår så skulle det bli minst, för att använda ett direktöversatt amerikanskt uttryck, en kall dag i helvetet, innan jag ens överväger att rösta på eller på annat sätt stödja Feministiskt Initiativ då jag är emot nästan alla förslag som de för fram. Men jag är faktiskt trots det glad över att de finns.

Detta framförallt eftersom att de tar röster från de rödgröna partierna och därmed minskar risken för att de rödgröna får majoritet i höstens riksdagsval. De rödgröna är faktiskt med sina förslag om kvotering av föräldraförsäkring och börsbolagsstyrelser och förbud mot kommuner kan avlöna föräldrar för att ta hand om sina egna barn faktiskt bara marginellt mindre feministiska än Feministiskt Initiativ.

Nu har de beslutat sig för att i ett PR-jippo bokstavligen elda upp 100 000 kronor av kontanter. Huruvida detta kommer att locka fler väljare eller ej tvistar så kallade PR-experter om (jag tror nog faktiskt att det gör det), men nog har det utan tvekan varit framgångsrikt i bemärkelsen att det väckt uppmärksamhet.

Vilken är då effekten av uppeldandet av pengar rent nationalekonomiskt? Ja, för oss andra är det faktiskt positivt, på bekostnad ("på bekostnad" bortser från den eventuella positiva PR-effekten) av Feministiskt Initiativ och dess donatorer. Med mindre pengar i omlopp så kommer köpkraften för de pengar som fortfarande finns kvar att öka, varför detta PR-stunt faktiskt i praktiken är en gåva till resten av svenska folket.

Det är dock tyvärr inte så jättemycket att hurra över 100 000 kronor är trots allt bara strax över 1 öre per svensk givet att Sveriges befolkning är 9,4 miljoner, så fira inte alltför häftigt enbart på grund av detta.