torsdag 21 juni 2012

Genusvetenskapliga landvinngar

Vissa kanske tror att "genusvetenskap" är inget annat än i bästa fall meningslöst men ofta direkt skadligt dravel. Det trodde jag också fram tills jag läste detta. Genusvetare har nu kommit fram till att män äter kött för att"hävda sin dominans över kvinnor, barn, kött och djur", vad man skulle kunna kalla för "köttmaktsordningen". Jag som hela tiden trott att jag åt kött för att det är gott, men nu tack vare genusvetenskapen vet jag hur fel jag hade.

Varför det är tänkt att köttätande ska symbolisera dominans över de djur som äts är uppenbart, men vad jag ännu dock inte helt förstår är exakt hur köttätande män hävdar sin dominans över köttätande kvinnor och barn genom att äta samma kött från djur som de äter, men det finns nog säkert någon slags förklaring till det.