onsdag 7 augusti 2013

Bussidioti

Det finns vissa som tror att nya tekniska lösningar alltid är bättre, mendet extremt ökade och allt mer bisarra krånglet kring betalningen som i synnerhet SL, Stockholms kollektivtrafik, gjort sig skyldiga till visar att nya tekniska lösningar ibland är sämre. Det första de gjorde var att ta bort möjligheten att köpa biljetter kontant, något som gjordes med hänvisning till rånrisken. Men om man nu tror det är ett så stort problem finns det faktiskt tekniska lösningar typ Cashguard som gör det omöjligt för rånare att komma åt pengarna, en lösning som varit långt billigare och enklare än de bisarra betalningssystem som nu upprättats, så det fanns inget berättigande för att slopa möjligheten att betala kontant. Sen tog man märkligt nog också bort möjligheten att betala med kort trots att väl ingen kan hävda att det öppnar upp för rån. Nu måste man då endera köpa ett kort för minst 200 kronor i förväg eller köpa en mobilbiljett där det krävs en krånglig förhandsregistrering.Som Siri Steijer skriver:
Ofta hinner det passera många bussar innan man får sin biljett. Det är irriterande för oss som spontant vill kunna hoppa på en buss och pinsamt inför alla turister som måste ha än svårare att förstå systemet. Leverantörer av tjänster brukar generellt vilja göra det så enkelt som möjligt för sina kunder. Frågan är varför det inte gäller de stora bussbolagen i Sverige.
Det här drabbar förstås inte bara SL som bolag, utan gör att turister skräms bort. Vem vill turista i en stad där det är så svårt att ta sig fram?

Inga kommentarer: